Herstelfases littekenweefsel in borsten en pijn

Lees hier ervaringen of stel vragen.

Moderators: Essi, Susana

Luna MKS

Herstelfases littekenweefsel in borsten en pijn

Ongelezen bericht door Luna MKS » 21 jul 2012 14:49

Herstel littekenweefsel na operatie kan na lange tijd nog pijn geven
Na je explantatie kun je nog best lang pijn in je borsten hebben. Deze pijn komt door de herstelfases die de verschillende littekenweefsels doormaken in de tijd na de operatie. Een paar weken na de operatie wordt het littekenweefsel van je huid aan de binnenkant dikker en ook het borstweefsel waar implantaat uit is verwijderd wordt dikker en beiden schuren min of meer tegen elkaar aan en hierdoor kan de pijn tijdelijk toenemen. De pijn kan door deze littekenherstelfases een half jaar na expantatie tot soms zelfs een jaar erna aanhouden. Maar in deze periode neemt de pijn wel weer af. Het littekenweefsel is pas na ongeveer een jaar na je operatie volledig "af". En herstel van littekenweefsel geeft nou eenmaal pijn.

Pijn door siliconen belasting
Bij ons komt er nog bij dat er siliconen in het spel zijn en dat geeft ook pijnklachten. Er kunnen hierdoor namelijk ontstekingen in de weefsels ontstaan. Dit kun je ook in de lymfeklieren voelen onder de oksel en de hals maar ook in je borst. Meerdere vrouwen hebben dit gehad. Dit gaat na verloop van tijd over. Het is wel zo dat dit altijd gevoelige plekken zullen blijven. Je kunt dat merken tijdens de cyclus maar ook als je ziek bent.
Ook het oplossen van het overgebleven kapsel geeft pijn. Vaak een brandende pijn.

Meer:
Wat jullie ervaren is heel normaal en hoort bij het herstel van het littekenweefsel aan de binnenkant en buitenkant van je borst. Mijn eigen ervaring is dat deze pijn na 7 maanden ook nog flink aanwezig kan zijn en af en toe toeneemt om daarna langzaam weer af te nemen. Het littekenweefsel is pas na een jaar helemaal af. En in deze periode kun je dus klachten blijven houden.
Het veel gebruiken van je borstspieren kan deze pijn erger maken, dus dat is heel normaal en moet je niet bang voor zijn. Ik had na mijn operatie ook heel lang heel erg gevoelige borstspieren.
Veel vrouwen ervaren dezelfde klachten als jullie en maken zich daar zorgen over, wat ik heel goed snap, maar deze klachten gaan wel weer over. En inderdaad het zijn van die nare pijnscheuten die ken ik heel goed. Je kunt er behoorlijk van schrikken als je niet weet wat het is.
Mocht je borst dik of rood zijn en warm aanvoelen, dan moet je natuurlijk naar een arts want dat wijst op ontsteking. Maar dat komt alleen in de eerste 2 weken na je operatie voor en daarna niet meer.
Mocht je maanden of zelfs jaren na de operatie wel ineens een dikke borst krijgen, dan meteen naar de huisarts en dit laten onderzoeken met het oog op ALCL. Dit wanneer er kapselweefsel in je borsten is achtergebleven.

:!: Meer:
Dame die na 6 maanden steeds meer pijn ervaart in borsten en spieren. Met name brandende pijn.

Wat je omschrijft gebeurt wel vaker en moet je je niet al te druk over maken. Het gaat over, maar heeft heel veel tijd nodig.
De pijnen in je spieren kunnen het langste duren, omdat spierweefsel wat langer de tijd nodig heeft. En jouw spieren zijn ook behoorlijk toegetakeld natuurlijk en dat speelt mee. En bij beschadiging van zenuwen kan het echt langer dan een jaar duren tot de zenuw is hersteld. Van al het weefsel in ons lichaam heeft zenuwweefsel de langste tijd nodig om te herstellen. Soms zie je dat er bij het herstellen van zenuwweefsel juist pijnen ontstaan. Dat laat zien dat de zenuwen weer geleiden. Maar als een zenuw nog niet helemaal genezen is kan die geleiding met een soort van schokjes en brandende pijnen gepaard gaan. Het kan ook door de warmte komen dat het nu meer pijn doet. Alles kan meespelen zelfs je hormonen. En als jij veel je borstspieren gebruikt (bij de meeste handelingen gebruik je die eigenlijk) doet het zeer.
Ik wil dat jullie weten dat pijn aan de borsten en vooral de spieren echt jaren kan blijven zitten maar dat het echt wel minder wordt. Ook de gevoeligheid met aanraken of knuffelen enz. Dat kan echt 2 jaar duren of zelfs veel langer. Bij vrouwen met minder bedekking is er vaak veel meer pijn en overgevoeligheid dan bij vrouwen die wat meer vet op de borsten hebben. Soms wordt lipofilling gedaan bij vrouwen die pijn blijven houden, omdat lipofilling en prp (met je eigen bloedplaatjes) de pijn wat kan verminderen.
Ik weet zeker dat het na een tijdje weer wat beter gaat probeer er niet bang van te worden. Het gaat over! Maar ik snap jullie wel als je ineens meer pijn hebt, dan schrik je daar van als je niet weet wat er in je lijf gebeurt. Maar onze lijven kunnen zoveel hebben!!!
Als er een ontsteking zou zitten of als het door het overgebleven kapsel zou komen, dan was dit eerder gebeurd. Soms krijgen vrouwen door het overgebleven kapsel problemen. Maar ik denk niet dat dit bij jou het geval is. En weet je je lijf is ook nog steeds druk bezig met ontgiften, ook in de borsten. Dit geeft klachten.
Komt goed, ik beloof het je!!!! Is de pijn echt ondragelijk, dan is het een ander verhaal, maar ik denk dat je zeurende pijn hebt die af en toe opkomt en soms ineens heel fel kan zijn uit het niets maar in een soort van steken. En dan weer weg is. De brandende pijn zijn de spiervezels of zenuwvezels die geven dit soort pijnen.
Laatst gewijzigd door Luna MKS op 04 feb 2017 10:55, 5 keer totaal gewijzigd.

Even lezen graag 🦋WELKOM OP HET FORUM!🦋
Op onze WEBSITE vind je informatie en onderzoeken
Belangrijk: KLACHTEN DOOR IMPLANTATEN MELDEN!💪
Klachten over behandelaar of verzekeraar? MELD DIT!💪
Problemen met inloggen of registreren? LEES DIT!
⚠️Bij acute problemen je arts raadplegen!

Luna MKS

Re: Herstelfases littekenweefsel in borsten en pijn

Ongelezen bericht door Luna MKS » 14 okt 2019 16:42

Sabrah bleef veel klachten overhouden aan de borsten door verlittekening en omdat ze erg weinig eigen weefsel heeft.
Zij krijgt binnenkort lipofilling, omdat lipofilling kan helpen bij deze pijnklachten. Dit zal worden vergoed door de zorgverzekeraar.

Onderzoek lipofilling bij neuropatische pijn
The Role of Fat Grafting in Alleviating Neuropathic Pain: A Critical Review of the Literature
https://journals.lww.com/prsgo/Fulltext ... ng.38.aspx

''In recent years, surgeons have explored various surgical avenues to improve outcomes in neuropathic pain patients and have demonstrated that in selected cases fat grafting was found to be beneficial. For this reason, this review aims to summarize the evidence about the use of fat grafting in the treatment of neuropathic pain''

Voorwaarden vergoeding

Lipofilling kan worden toegepast bij:
Pijn; de vetcellen zorgen voor een betere doorbloeding en kunnen pijnklachten verminderen door verzachting van weefsel en minder druk op (beschadigd) zenuwweefsel

Bron: https://borstkanker.nl/nl/medische-info ... oorwaarden

:!: :!: :!: :!: MAAR...… de meeste pijnen die vrouwen hebben gaan weer over! Het kan echt heel lang duren voor de pijn minder wordt. Mijn eigen ervaring is dat je tot 2 jaar na de operatie pijn kunt hebben. Ook nare felle pijnen!

Ik ben inmiddels over de 8 jaar verder en heb nog steeds af en toe pijn, maar dit is gewoon dragelijk!

Dame met blijvende pijn en weinig eigen weefsel: viewtopic.php?f=61&t=2534

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 14 okt 2019 17:08

Eén van onze moderatoren is masseuse en behandeld ook vrouwen na borstkanker. Ze vertelt hier iets over wat kan helpen.
Vrouwen mogen haar een pb'tje sturen of mailen:
info@inbalanstotaal.nl
Susana schreef:
14 okt 2019 16:48
Zoals Luna zei, herstellen van de zenuwen duurt iets langer dan de rest van de weefsels. Ik kan je aanraden om de zone goed te laten masseren door massagetherapeute, om alles goed los te maken en alweer alles te laten stromen. Je bent zeker welkom in mijn praktijk maar als je niet in de buurt woont, kan ik je zeker collega's aanraden die jou zou kunnen helpen, voornamelijk met littekenmassage.
Ik zelf heb veel ervaring met vrouwen die operaties aan hun borsten hebben gehad door kanker, die hebben ook heel veel verklevingen en zenuwpijn door operatie, chemo of straling.
Je mag me gerust berichten voor informatie of als je vragen hebt.

Maja34

Ongelezen bericht door Maja34 » 21 nov 2019 00:05

Hoe heet deze praktijk zodat ik kan kijken waar deze zit?

liefs, Maja

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 18 jan 2020 13:59

Hoi Maja, dit bericht had ik niet gezien.
Stuur Susana even een pbtje, ze kan je dan alles vertellen. Ze behandeld inmiddels wat van onze lotgenoten 😀👌

Plaats reactie

Terug naar “Complicaties of klachten na de operatie”