Orthostatische intolerantie

Informatie ziekten en klachten.

Moderators: Essi, Susana

Luna MKS

Orthostatische intolerantie

Ongelezen bericht door Luna MKS » 09 mar 2020 22:09

Orthostatische intolerantie komt veel voor bij onze vrouwen. Het is een plotselinge bloeddrukdaling bij het staan. Niet zozeer als je te snel gaat staan (wat vaak ook gebeurt), maar vooral als je al een tijdje staat. Het kan ook optreden als je uit bad komt of onder de douche vandaan komt.
De plotselinge bloeddrukdaling wordt veroorzaakt doordat het systeem dat de bloeddruk reguleert minder goed werkt. Het systeem werkt minder door het niet of onvoldoende vernauwen van de vaten en/of door het niet voldoende versnellen van de hartslag, om de plotselinge vraag van bloed naar de hersenen (en andere lichaamsdelen) te compenseren.

Hier een uitgebreide lijst met klachten die kunnen optreden:

Duizeligheid
Licht in het hoofd
Snelle hartslag
Trage hartslag
Zweten
Zwakte
Hoofdpijn
Slaperigheid/vermoeidheid
Brain fog
Misselijkheid
Hyperventilatie of kortademigheid
Pijn op de borst
Palpitaties
Kleerhanger pijn (typerende pijn in nek, schouders en schouderbladen)
Trillen/beven
Veranderd zicht (wazig zien, sterretjes zien, ‘zwart voor de ogen’)
Inspannings intolerantie
Verstoorde blaasfunctie
Vertraagde maaglediging (gastroparese)
Hitte intolerantie
Hoge of lage bloeddruk
Nauwe polsdruk (verschil systolische en diastolische druk)
Overgevoeligheid voor geluid
Overgevoeligheid voor licht
Koude rillingen
Koude huid
Bleek worden
Oorsuizen
Bruisend gevoel in je hoofd
Gehoorverlies
Bewustzijnsdaling
Flauwvallen

Ik word zelf al sinds de tienerjaren geplaagd door dit fenomeen en dit werd door de siliconen erger. Het nam echt heel nare porporties aan. Sinds 2012 is het mij steeds meer gaan opvallen dat heel veel vrouwen klagen over dit soort klachten, maar zelf niet weten waar het door komt. En helaas hebben de meeste artsen hier ook geen verstand van en wordt dit niet herkend als symptomen die met een ontregeld autonoom zenuwstelsel in verband staan. Vaak denken artsen aan stress of hyperventilatie, maar dat is het dus niet. Er gebeurt wel degelijk iets fysieks in het lichaam. De hersenen worden tijdelijk minder doorbloed.
Dit fenomeen wordt vooral bij mensen met ME/CVS gezien. ASIA valt onder dezelfde paraplu als ME/CVS.
Een ontregeling van het autonome zenuwstelsel kan optreden door vergifiging met zware metalen en andere gifstoffen. Dus het rekensommetje is snel gemaakt...
Er zijn veel vrouwen die hier meer last van krijgen na de explantatie. Overkomt dit jou ook, wees dan niet bang. Het is belangrijk dat je op de momenten dat je dit voelt opkomen even gaat liggen. Zodat het bloed weer naar de hersenen gaat. Probeer voldoende water te drinken. Doe altijd een klein beetje zeezout of Himalya zout in het water.
Omdat bij mij deze klacht chronisch is, is water met zout heel belangrijk voor mij. Verder draag ik steunkousen die ook enorm helpen om de klachten te beperken. En ik ben voorzichtig wanneer ik uit de douche kom of in bad ben geweest. Dit kan een aanval triggeren.

Prof Cohen Tervaert noemt deze cardiovasculaire klachten ook in één van zijn meest recente onderzoeken.
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... AzOGNlNGMw
"Cardiovascular complaints include signs of orthostatic intolerance such as dizziness, disturbed balance, irregular heartbeat and sometimes chest pain"

Pots is een vorm van orthostatische intolerante die ook heel vaak voorkomt bij onze vrouwen.
Hieronder enkele linkjes:
https://potsnederland.weebly.com/wat-is-pots.html
https://mecentraal.wordpress.com/2019/0 ... ng-deel-1/
https://ditispots.nl/pots/

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Prof. Visser over orthostatische intolerantie https://www.youtube.com/watch?v=hnltIet5QJY

Prof. Visser over Pots
https://youtu.be/NSU9WuTfZms

Even lezen graag 🦋WELKOM OP HET FORUM!🦋
Op onze WEBSITE vind je informatie en onderzoeken
Belangrijk: KLACHTEN DOOR IMPLANTATEN MELDEN!💪
Klachten over behandelaar of verzekeraar? MELD DIT!💪
Problemen met inloggen of registreren? LEES DIT!
⚠️Bij acute problemen je arts raadplegen!

Tahnee

Re: Orthostatische intolerantie

Ongelezen bericht door Tahnee » 09 mar 2020 22:20

Dankjewel Luna.

Inderdaad veel duidelijkheid. Mijn hartslag als ik sta is vaak heel hoog. Onprettig hoog, waar ik me dan ook heel bewust van wordt. Ik voel letterlijk de hartslag in keel.

Ik vind het een enorm eng gevoel als ik zoiets heb. Ik voel me wankel, gevoel om te vallen en als ik dan in de spiegel kijk, schrik ik helemaal. Mijn man ziet het ook altijd gelijk aan mij. Ik heb het niet altijd als ik alleen sta. Kan het ook hebben als ik rechtop in een stoel zit. Klopt dat?

Dus zout en steunkousen is goed om te doen.. okay.. super thanks!!!
Xxx

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 09 mar 2020 22:27

Ja kan ook als je zit! Zeker!!! Heb ik ook... Het is letterlijk de zwaartekracht waar je last van hebt.
Het is heel belangrijk om te gaan liggen als je een aanval voelt komen, omdat je bewusteloos kunt raken en heel verkeerd kunt vallen met alle gevolgen van dien..
Pas ook op met autorijden. Ga niet de weg op als je je kwetsbaar voelt en voel je wat opkomen, zorg er dan voor dat je snel ergens parkeert. Zorg altijd voor water met zout in de auto.
Eigenlijk is het ook belangrijk om je suikerspiegel in de gaten te houden. Je zult daar vast ook meer last van hebben dan anderen. En dit versterkt elkaar ook weer. Ik heb daar zelf ook veel last van.

Hier nog even het topic van Tahnee waar ze haar klachten beschrijft: viewtopic.php?f=61&t=2912

Simone 61

Ongelezen bericht door Simone 61 » 09 mar 2020 22:56

Hai beste luna hartelijk bedankt voor dit item.

Wat jij hier aankaart klopt precies ik heb vorige week deze test gehad https://www.meandermc.nl/patientenporta ... ting-test/
En eerst werd ik voor een tijd plat op de rug gelegd daarna recht overeind en na ongeveer 50 minuten begon het mijn bloeddruk zakte tot 70 en ik stond op het punt om buiten bewust zijn te raken.
Ik ben blij dat ik dit nu weet want nu heb ik weer wat meer info voor mijn cardiologe.
Ook in de klachten lijst kan ik er veel terug vinden die bij mij passen.

Nogmaals bedankt luna.

Veel liefs Simone.

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 10 mar 2020 10:47

Hoi Simone, inderdaad dat is de kanteltest die ze doen om dit te onderzoeken. Helaas hebben de meeste artsen hier geen kaas van gegeten. Gelukkig komt er de laatste jaren wel meer bekendheid over. Maar in mijn tijd, toen ik dit kreeg, dus absoluut niet. En dan ben je een jonge tiener en maakt deze dingen mee. Heel naar was dat toen.

Goed dat jij nu de zekerheid hebt, want met jouw beroep is het extra belangrijk om maatregelingen te treffen. Dit kan gevraalijk zijn op de weg. Het kan ook optreden bij zitten, is mij meerdere keren overkomen.
Er zijn momenten dat ik alleen maar kan hangen, dat ik gewoon letterlijk de zwaartekracht voel en dan voel ik mij dus ook zwaar beroerd. Niet leuk dit!

Sterkte meiden! 😘💕

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 10 mar 2020 13:48

Simone, warm weer of opwarming van je lichaam is overigens ook een trigger, dus zorg altijd voor goede koeling en voldoende water met mineralen in de vrachtwagen.
Dit is ook de reden dat ik mij echt hondsberoerd kan voelen bij warm weer en ook niet tegen de sauna kan. Vrouwen die hier last van hebben, moeten daarmee uitkijken. Je kunt het ook zomaar krijgen terwijl je eerst wel tegen de sauna kon. En dan een keer een aanval hebben. Voel je je beroerd worden, meteen gaan liggen!
Met name na explantatie kun je dus (door het ontgiften) meer last gaan hebben van deze nare klacht.

Plaats reactie

Terug naar “Informatie ziekten en klachten”