Hoe lang duurt het herstel van de operatie?

Lees informatie, stel vragen of deel ervaringen.

Moderators: Essi, Susana

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 24 mei 2018 11:54

Over het algemeen vinden vrouwen de explantatie makkelijker en minder pijnlijk dan toen ze de borstimplantaten kregen.
Het herstel is meestal ook korter dan bij een bij bv. Desondanks moet je wel voorzichtig zijn en niet te snel te veel willen.
Reken op 4 weken niet tillen en fysiek werk verrichten. Lichte huishoudelijke taken kunnen na 1-2 weken wel weer gedaan worden. Wel gedoseerd en tijdig stoppen bij klachten.
Het is heel belangrijk voor een goede genezing van je borstweefsel om je aan deze richtlijnen te houden.

Wanneer mag ik weer gaan werken?
Wanneer je weer kunt gaan werken, hangt af van het soort werk dat je doet en van de mate van je klachten.
Heb je fysiek zwaar werk, dan moet je meestal minimaal 4 tot 6 weken rustig aan doen. Heb je een kantoorbaan, dan kun je meestal na 2 weken je werk hervatten.
Had je veel klachten voor de explantatie, dan kunnen deze tijdelijk verergeren. Hierdoor zul je je zieker voelen en dit zal je werk in de weg staan.

Complicaties en klachten na de operatie
Sommige vrouwen krijgen te maken met complicaties na de operatie. Het is altijd belangrijk om meteen je arts te raadplegen als je denkt dat je een complicatie hebt. Wacht hier absoluut niet te lang mee.
Enige zwelling van je borsten door vochtophoping is normaal en trekt binnen een paar weken weg. Meestal is de zwelling op dag 2 en 3 dag het grootst, waarna deze langzaam weer afneemt.
Heb je zwelling, pijn en roodheid van de huid rondom je littekens en daarbij ook koorts? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je arts, want dit kan wijzen op een infectie.

Je slechter voelen voordat je je beter voelt
Doordat er tijdens de operatie aan de kapsels en siliconen wordt gezeten, zullen er meer gifstoffen in je lichaam terecht komen. Dit zal kunnen resulteren in een tijdelijke verergering van je klachten. Meestal treedt dit tussen de 2 tot 4 weken na explantatie op. Helaas valt hier niks aan te doen en zul je deze moeilijke tijd moeten uitzitten.
De ene vrouw zal hier sneller last van hebben dan de andere. Heb je veel immunologische klachten, waarbij meerdere systemen in je lijf betrokken zijn, dan is de kans groot dat je een tijdelijke verergering van klachten zult hebben. Hoe meer systemen betrokken zijn, hoe groter de kans op tijdelijke verergering en hoe erger de verergering zal zijn.
Lees hier meer over het onderwerp: viewtopic.php?f=5&t=94

Hoe lang duurt het gemiddeld voor je weer kunt autorijden?
In principe zou je na 1 week wel weer kunnen rijden, maar het hangt vooral ook af hoe je je zelf voelt. Veel vrouwen houden lange tijd last van de narcose (zijn erg moe) en hebben daarnaast ook een verlaagde bloeddruk, dus dan is rijden echt niet verstandig. Verder is het ook niet prettig om de gordel tegen de borst te hebben. En natuurlijk bestaat er een kans dat je ineens heel hard moet remmen, dan komt de gordel heel hard tegen je borsten aan :shock: Ik zou persoonlijk 2 weken wachten, maar dat is mijn eigen voorkeur.

Hoe lang duurt het voor je weer zwaar kunt tillen?
Heel zwaar tillen mag de eerste 4-6 weken echt niet. Dat is niet goed voor het weefsel.

Ervaring dame zonder klachten:
Dorie schreef:
26 jan 2020 10:13
Even een korte reactie. Die 4- 6 weken herstellen (niet kunnen werken) is echt lang hoor na alleen explantatie. Ik heb zelf lichamelijk zwaar werk en ga na drie weken weer beginnen. Maar had het nu, na twee weken ook al wel weer gekunt als het echt noodzakelijk geweest Was. Jij bent echter ziek, dus zal het misschien anders zijn. Maar puur de explantatie gaat het herstel echt wel snel..
Misschien fijn om te weten🙂
Lieve Dorie, goede bijdrage! Zo kunnen andere vrouwen zoals jij dat lezen en een inschatting maken.
Het blijft natuurlijk lastig, want wat verstaan we onder zwaar fysiek werk? Het ene is zwaarder dan het andere, maar het is goed dat je dit aangeeft.
Ik vond het herstel van alleen explantatie, dus de operatie op zich, ook peanuts!!! ;) Maar ik had wel klachten alleen niet van de borsten na operatie.
Dus ja, als je zou werken en je hebt verder geen systemische klachten, zou het echt wel snel kunnen.
Met echt fysiek zwaar werk zou ik nog wel voorzichtig zijn, want je kunt je wel goed voelen, maar dat wil niet zeggen dat alles dan vanbinnen al hersteld is, dus waak er wel voor dat je niet jezelf overwerkt!!!
Dorie schreef:
28 jan 2020 11:20
Even een nuance inderdaad. Ik heb werk waarbij ik veel sta, buk, hurk. En ook wel til. Max 18 kilo. Echter het tillen kan ik wel beperken voor een tijd. Geen kantoorbaan dus maar ook niet in het zweet werken zeg maar. De dame wie het over 4-6 weken had is kapster. Dus dat is denk ik wel vergelijkbaar met mijn werk. In ieder geval niet zwaarder. Maar inderdaad als je echt intensief moet sporten, tillen ed voor je werk zal het herstel wel die 4-6 weken zijn. En als je al ziek bent is het natuurlijk ook heel anders. Maar als je fit bent, gaat het echt snel. Tenminste dat is mij ervaring...
Dank je wel voor de aanvulling! :D

Even lezen graag 🦋WELKOM OP HET FORUM!🦋
Op onze WEBSITE vind je informatie en onderzoeken
Belangrijk: KLACHTEN DOOR IMPLANTATEN MELDEN!💪
Klachten over behandelaar of verzekeraar? MELD DIT!💪
Problemen met inloggen of registreren? LEES DIT!
⚠️Bij acute problemen je arts raadplegen!

BostonCream70

Re: Hoe lang duurt het herstel van de operatie?

Ongelezen bericht door BostonCream70 » 22 mar 2020 11:24

Beste allemaal,

Ik heb afgelopen 14 maart explantatie gehad bij dr Kappel.
Protheses zaten op de borstspier.
Kapsels zijn volledig verwijderd

Wanneer is je borst volledig hersteld? Dus wat eind resultaat is?
Heb wat uitstekende borstkas waardoor er van boven naar beneden eerst een bult, daarna enorme deuk en dan twee theezakjes😭
Ik hoop dat een en ander nog iets hersteld🍀

Wie kan me hier iets over vertellen vanuit ervaring??

Belen

Ongelezen bericht door Belen » 22 mar 2020 12:57

Hai BostonCream,

Volgens dr van Selms duurt het 1 a 2 jaar tot de ruimte binnenin echt volledig genezen is.
Lang he.
Ik lees hier dat na 9 a 12 maanden na explantatie je borsten niet meer veranderen van buiten, maar kan daar nog niet zelf over meepraten want ben nog niet zover.

Susana

Ongelezen bericht door Susana » 22 mar 2020 15:00

BostonCream70 schreef:
22 mar 2020 11:24
Beste allemaal,

Ik heb afgelopen 14 maart explantatie gehad bij dr Kappel.
Protheses zaten op de borstspier.
Kapsels zijn volledig verwijderd

Wanneer is je borst volledig hersteld? Dus wat eind resultaat is?
Heb wat uitstekende borstkas waardoor er van boven naar beneden eerst een bult, daarna enorme deuk en dan twee theezakjes😭
Ik hoop dat een en ander nog iets hersteld🍀

Wie kan me hier iets over vertellen vanuit ervaring??
Hoi BostomCream,
Als het gaat over pijn en ongemak, denk ik 8 weken, dan als goed. De borsten blijven zeker veranderen 6 maanden na de operatie. Begin met zachter massages, als de littekens droog en goed dicht zijn. Met massages kun je ze helpen om te herstellen en zelf voller te worden.
Explantatie + borstlift 2 september 2019
Handig om te weten : viewtopic.php?f=208&t=2033 💜
Je klachten melden: viewtopic.php?f=142&t=1689 🍀
Voor vragen over borst- en littekenverzorging: info@inbalanstotaal.nl 💌
Website massagepraktijk: https://www.inbalanstotaal.nl/ 💙

Plaats reactie

Terug naar “Leefregels/sporten/werken/tips na de operatie”