Informatie en tips lipofilling en vaak gestelde vragen

Informatie over lipofilling.

Moderators: Susana, Essi

Luna MKS

Informatie en tips lipofilling en vaak gestelde vragen

Ongelezen bericht door Luna MKS » 19 dec 2017 16:06

Lieve vrouwen die lipo overwegen, lees dit topic in zijn geheel. Dus ook de berichten na het 1e bericht.
De percentages van vetoverleving zijn nu gunstiger dan toen ik de info plaatste. Ik zal kijken of ik de tekst kan updaten.
Informeer je goed en onthoudt dat lipofilling echt niet altijd nodig dus, dus laat geen onnodige behandelingen doen. Het is een extra risico (ook al is lipo bijna zeker veilig en sta ik er zelf wel achter). Het is ook zonde van je geld.

Wat is lipofilling?
Bij lipofilling wordt lichaamseigen vetweefsel verwijderd door middel van liposuctie en in de borsten ingebracht. Liposuctie kan overal waar een kleine extra laag vet zit gedaan worden. Bijvoorbeeld de binnenzijde van de knie, de dij, de bil, de buik, de love handles, de rug, de binnenzijde van de bovenarm en de nek.
In de donorplaats wordt een mix van lokale verdoving en adrenaline ingespoten om de postoperatieve pijn te verminderen en de vorming van blauwe plekken tegen te gaan.
Liposuctie van het onderhuidse vetweefsel wordt uitgevoerd met een dunne canule en met matige zuigkracht, zodat de vetcellen niet kapot gaan.
Het vet wordt verzameld en daarna gewassen, zodat de verschillende componenten worden gescheiden. Alleen de vet en stamcellen zullen nodig zijn, de rest (olie en water) wordt verwijderd.
Na het oogsten en wassen wordt het vet d.m.v. zeer dunne canules in laagjes in de borsten ingespoten. Er moet voldoende ruimte tussen de cellen zitten, voor de aangroei van vaatjes. Als er teveel vet op een hoopje wordt ingespoten, zullen de bloedvaten de binnenste vetcellen niet op tijd bereiken en zal het vetweefsel afsterven.

Het vet wordt in laagjes druppelsgewijs ingespoten, zodat er sneller vaatjes in het vetweefsel kunnen gaan groeien
Dunne laagjes vet.jpg

BRAVA/BEST
Brava en Best is zijn een soort zuignappen die op de borstregio worden geplaatst vóór en na de behandeling om de vorming van bloedvaten te stimuleren en daarbij dus de overleving van de getransplanteerde vetcellen te vergroten. Verder wordt dit systeem gebruikt om te zorgen voor zwelling van de onderhuidse weefsel en het uitrekken van de huid, waarmee er meer ruimte wordt gemaakt voor het injecteren van vetweefsel.
BRAVA.jpg

Kan ik het BRAVA of BEST systeem gebruiken vóór de explantatie?
Dit is niet verstandig! Het vacuümeffect zal ervoor zorgen dat er meer siliconen deeltjes uit je implantaat in je lichaam terecht komen. In het ergste geval scheurt het implantaat. Daarbij is het natuurlijk onzin om jouw weefsel op te rekken, omdat je weefsel al is opgerekt door de implantaten. Je zult dus al een stuk huidoverschot hebben. BRAVA en BEST worden ingezet om de huid op te rekken en om ervoor te zorgen dat er meer bloedvaatjes in je borst komen.

Is BRAVA of BEST wel nodig bij dames die protheses hadden?
Met BRAVA worden verschillende resultaten geboekt. Ik heb al van meerdere artsen gehoord/gelezen dat ze BRAVA niet echt een meerwaarde vinden hebben. En je betaalt er wel een hoop geld voor. Maar ik kan en mag geen uitspraken doen.
BRAVA en BEST kunnen in bepaalde gevallen wel een enorme meerwaarde hebben. En dat is met name bij dames die (eerst implantaten hadden en deze lieten verwijderen en) minder eigen weefsel hebben of dames die na borstkanker een amputatie hebben ondergaan.

BRAVA en BEST zorgen door het vacuümeffect dat er zich meer bloedvaatjes zullen vormen in het gebied waar het wordt gebruikt. Bij dames met weinig of geen eigen weefsel, is zeer weinig vet. De geoogste vetcellen moeten zoveel mogelijk in vet worden ingespoten, omdat daar vaatjes kunnen worden gevormd. Als dames dus geen of weinig eigen vet hebben, zal er minder vet overleven. Daarom kan het gebruik van een vacuümsysteem in deze gevallen wel een meerwaarde hebben. Door het vacuümsysteem worden er meer bloedvaatjes gevormd in weefsels. En gaat het weefsel openstaan.
:!: Doordat er met Brava of Best meer ruimte wordt gemaakt in de borst, zullen de vetcellen minder snel onder druk komen te staan. Ook veel druk op vetcellen kan zorgen voor het afsterven.

Zijn de resultaten afhankelijk van BRAVA of BEST?

Dat het bij de ene vrouw beter aanslaat dan bij de andere, staat vaak los van BRAVA of BEST. De ene vrouw houdt de vetcellen wat beter vast dan de andere. Het heeft allemaal met je eigen metabolisme te maken en ook met het aantal ontstekingen die gaande zijn in je lijf. Wat dat betreft hebben alle dames met ASIA en andere ontstekingziekten, gewoon een achterstand. En ook hangt het af van hoe snel je stofwisseling is. De ene vrouw slaat sneller vet op en wordt sneller wat dikker dan de andere. Sommige vrouwen willen graag aankomen maar vallen altijd weer af.

Over BRAVA en BEST: viewtopic.php?f=146&t=1711
Ervaringen BRAVA en BEST : viewforum.php?f=156

Kan ik tegelijk met explantatie lipofilling doen?

Ja het kan, maar eigenlijk is het (vooral bij klachten door siliconen) veel gezonder voor je lichaam om eerst een explantatie te doen, minimaal een halfjaar te wachten en dan pas lipofilling te doen.
Veel vrouwen doen lipofilling pas na explantatie. Een paar maanden na of zelfs jaren erna. Er zijn ook dames die het wel direct deden en deze zijn over het algemeen ook erg tevreden, dus het kan in principe wel al is het risico groter dat er meer vet verloren gaat. En ook bestaat er een veel grotere kans op complicaties.

Protheses onder en boven de spier en lipofilling

Als je de protheses onder de spieren had, dan is de kans op slagen van een lipofilling, vlak na explantatie, groter dan wanneer de protheses vóór of op de borstspieren zitten. Als je implantaten vóór je borstspieren zitten, ontstaat er na verwijdering van je implantaten én het kapsel een holte en grote wond. Als daar vet in wordt gespoten, dan zal dat vet niet overleven...
Bij dames die iets meer eigen weefsel hebben en dus meer vetweefsel in de borsten hebben, kan er op andere plekken ingespoten worden, dus dan zou het nog wel kunnen om alles in 1 keer te doen. Lees hier wat een arts zegt:

Why can’t ladies with large implants and little breast tissue have explant and fat transfer in one procedure? How long do these patients have to wait in between procedures?
Answer: Because it is harder to transplant the fat since there is not enough recipient tissue. One more factor is that the larger the implant the larger the remaining pocket, so the more likely the fat will end up in the pocket and not in the tissues where it is needed to survive. Also important to note, the ladies with small breast tissue and large implants who are not the best candidates to do a fat transfer usually need a drain. One important thing to clarify is that the fat transfer can always be performed, but the chances of it not being successful are higher. If the fat transfer is not performed in a single time it is best to wait 6 months.

Bron: http://www.explantcostarica.com/fat-transfer-qa/

Op deze site wordt ook nog wat geschreven over explantatie en kapselverwijdering en lipofilling: https://drgavinsandercoe.com.au/breast/ ... procedure/

Normaal gesproken brengen de meeste artsen het vet net boven de borstspieren en onder de huid aan, omdat daar een laagje vet zit. En ingespoten vet, heeft vet nodig om te overleven. In het midden van je borst zit ook vet, maar vooral bij dames met kleine borsten zit daar veel minder vet dan vlak onder de huid en vlak op de spieren.
de-borst.jpg
de-borst.jpg (19.05 KiB) 2944 keer bekeken
Nog even nader uitgelegd over prothese onder en boven borstspieren
Hier een mooie foto van het vetweefsel in de borst en en de plaatsen waar vet ingespoten kan worden. Je ziet ook hoe het vetweefsel er uit ziet en hoe de vetcellen (bolletjes) worden omringt door vaatjes.
:arrow: Bedenk je wel dat deze dame veel eigen weefsel heeft. Bij dames met kleine borsten ziet het er anders uit. Dan is er veel en veel minder vet!!
lipofilling-mammaire-1024x819.jpg
Bij dames met kleine borsten is er veel en veel minder vetweefsel aanwezig dan op dit plaatje te zien is. Het vet bevind zich altijd vlak onder de huid en boven de borstspieren. In het midden is het klierweefsel. Daar kan niet worden gespoten. Wel tussen het klierweefsel. Jonge vrouwen hebben veel compacter klierweefsel dan oudere vrouwen. De dichtheid van het klierweefsel is deels ook erfelijk bepaald, maar hormonen hebben een enorme invloed daarop. Hoe ouder we worden, hoe minder compact het klierweefsel wordt. De veranderingen beginnen bij de overgang.

Wij begrijpen heel goed dat veel vrouwen meteen lipofilling willen laten doen. Het is wel belangrijk dat het advies dat je krijgt, is afgestemd op je eigen situatie. En dat kan alleen als je de pc bezoekt. Iedere situatie is anders en je moet gewoon bij de arts langsgaan, zodat die aan je borsten kan voelen of de lipofilling bij jou kan slagen.

Resultaten zijn persoonsgebonden!
Wees je er altijd van bewust dat resultaten erg persoonsgebonden zijn. De meeste dames hebben een zeer goed resultaat. Maar de opbouw van een borst duurt nou eenmaal lang en je hebt dus vaak meerdere sessies nodig.
Weeg alle voor en nadelen tegen elkaar op.

Hoeveel sessies heb ik nodig?
Dat hangt van je eigen wensen af. Als je een significante vergroting wenst heb je minimaal 2 sessies nodig.
Reken op ½ tot ¾ cup per sessie. Het hangt ook af van het volume dat je al hebt (en dus de hoeveelheid eigen vetweefsel) en de ruimte in je borsten.
Op bepaalde sites zijn de resultaten spectaculair, maar ik heb dit bij onze vrouwen nog nooit gezien. Bedenk je dat artsen altijd de beste resultaten op hun website tonen. Er zullen ook minder goede resultaten zijn. Vraag altijd om realistische foto's.

Resultaten zijn persoonsgebonden en afhankelijk van vele factoren: ervaring arts, het hebben van ontstekingen tijdens en in de periode vlak na de operatie, houden aan de leefregels die je van je arts meekrijgt, je eigen stofwisseling, de hoeveelheid vetweefsel dat je voor de operatie in je borsten hebt (vet heeft vet nodig om te overleven!).

Op hoeveel vergroting kan ik rekenen per sessie?

Reken op een halve cup tot 3/4 cup per sessie (dit is een realistische verwachting!). Bij een kleine omvang zal het verschil duidelijker zichtbaar zijn dan wanneer je een grotere omvang hebt. Aan de andere kant: hoe groter je omvang en borsten, hoe meer er geplaatst kan worden.
Vrouwen met een kleine omvang, hebben kleinere protheses nodig om 1 cupmaat omhoog te gaan dan vrouwen met een grotere omvang.

Hoeveel kan er geplaatst worden en hoeveel overleefd er?
Er kan (bij kleine borsten) zo’n 150 cc per borst in (bij grotere meer) en daar overleefd in theorie 50-90% van. Maar meestal is het rond de 60-70% procent wat overblijft. Dit hangt van veel factoren af.
De eerste keer pakt vaak minder goed dan de 2e keer, dan overleefd er meer vet. En hoe vaker je lipofilling hebt gehad, hoe meer vet er blijft zitten.

Hoe overleven de geplaatste cellen?
De vetcellen overleven door de ingroei van nieuwe vaatjes. De vaatjes groeien uit het weefsel van de bestaande cellen (in vetweefsel zitten vetbollen omringd door vele kleine bloedvaatjes) naar de geplaatste cellen maar ook uit stamcellen* die zich in vetweefsel bevinden. In het geoogste vetweefsel zitten altijd stamcellen. De pas geplaatste cellen, geven signalen af aan buurcellen en stamcellen dat er behoefte is aan zuurstof en nutriënten. De bloedvaatjes gaan dan groeien in de richting waar zuurstof en nutriënten nodig zijn.

*Stamcellen
Met de vetcellen worden er bij liposuctie ook stamcellen gewonnen en op hun beurt bij lipofilling weer in het lichaam gebracht. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat deze stamcellen veel belangrijker zijn voor het eindresultaat dan alleen de vetcellen. De stamcellen hebben een positief effect op de vetoverleving en maken bijvoorbeeld nieuwe vaatjes aan. Er wordt veel onderzoek gedaan naar deze stamcellen en hun toepassing. Duidelijk is inmiddels wel dat, ook bij een borstvergroting door lipofilling, stamcellen een waardevolle rol spelen.

Bron: https://www.dokterbruekers.nl/de-operat ... -eigen-vet

Verlies aan volume in de loop van de tijd
Hier zie je op welke momenten er een volume verlies optreedt http://www.beautifulabc.com/nl/lipofill ... t-algemeen

Wat gebeurt er als de arts teveel inspuit?
Als er teveel vet in 1 keer wordt ingespoten, zal er veel meer afsterven. En door het afsterven van vet, kun je ook meer complicaties krijgen. Zoals ontstekingen en knobbels met verkalkingen die in sommige gevallen, moeten worden verwijderd.

De opbouw van borsten d.m.v. lipofilling gaat geleidelijk
Op foto’s van een dame in het afgeschermde deel, is te zien dat de opbouw geleidelijk gaat, maar er gebeurt wel degelijk iets. Bij kleine borsten zie je ook sneller resultaat, en dat is wel heel fijn, want juist deze dames willen vaak lipofilling doen.
Iedere 2 sessies haal je ongeveer 1 tot 1,5 cup bij een kleine omvang. Heb je een grotere omvang, dan is er meer cc nodig om een volle cup omhoog te gaan. Vrouwen met een 70-75 omvang hebben vaak ook kleinere protheses nodig om een significant verschil in volume te halen, dan vrouwen met een grotere omvang.
Hoe groter je borsten steeds worden door lipofilling, hoe meer er steeds in moet (en kan!) om een cup omhoog te gaan.

Verschillen in vetweefsel tussen slanke en zwaardere dames
Het aantal vetcellen in je borsten (of waar dan ook in je lijf) verandert nooit door gewichtstoename of gewichtsafname. Het aantal vetcellen in je lijf wordt in de kinderjaren gevormd en daarna verandert dit niet of nauwelijks meer. De cellen zwellen alleen op als je aankomt (doordat de olieachtige substantie in de vetcel vermeerdert) en slinken weer als je afvalt. Wat artsen bij lipofilling doen, is je vetcellen verplaatsen.
Vetcellen van slanke dames zijn kleiner, en bij slanke dames bevinden zich ook méér vetcellen op 1 vierkante cm, dan bij zwaardere dames. Vetcellen van zwaardere dames bestaan voornamelijk uit olie, en deze cellen zijn minder goed bestand tegen alle handelingen die ze verrichten bij lipofilling (oogsten, wassen en terugplaatsen). Cellen van slanke dames zijn compacter en zullen minder snel kapot gaan.

Moet ik ergens mijn vet op laten meten?
Nee dat hoeft niet. Als je naar een pc gaat die verstand heeft van lipofilling en hier veel ervaring meer heeft, kan die aan je lichaam zien en voelen of er ergens genoeg vet zit.

Ik ben vrij slank, kan ik dan wel lipofilling doen?
Op het forum staan heel wat ervaringen van dames. Elle was extreem slank en Cynthia ook. Beide dames hadden weinig vet. Cynthia had voor de normen zelfs ondergewicht. Maar ik moet daar zelf aan toevoegen dat BMI niet altijd iets zegt.

Volgens de uitvinder van BRAVA is bijna niemand te slank voor lipofilling: https://www.miamibreastcenter.com/am-i- ... t-transfer
Voorbeeld dame die hij opereerde: https://www.miamibreastcenter.com/implants/removal
Nou, als zij niet slank is, dan weet ik het niet meer :roll:

Lees ook: De arts zegt dat ik te weinig vet heb voor lipofilling
viewtopic.php?f=146&t=2425

Kan ik aankomen om daarna lipofilling te kunnen doen?
Ja, dat kan, maar dan moet je ervoor zorgen, dat je je gewicht na de operatie wel vasthoud. Als je weer afvalt, dan zal het resultaat minder zijn. Het vet zal nooit verdwijnen, maar de vetcellen nemen bij vermagering in volume af. Dus als je daarna weer aankomt, dan zullen de vetcellen ook weer in volume toenemen.
Bedenk je dat het lichaam een intelligent systeem is en altijd naar een balans streeft. Ieder lichaam heeft een eigen hoeveelheid vet en verdeling van dit vet.
Hier een dame die 2 kilo was aangekomen om lipofilling te kunnen doen. Op deze manier was er meer vet om te oogsten: viewtopic.php?f=57&t=2409

Kan het vet ook eerst worden geoogst en dan bewaard om later te worden ingespoten?
Dit kan wel, maar vers vet is altijd beter. De vetcellen worden na het oogsten ingevroren, maar door dit bevriezen sneuvelen er aanzienlijk veel cellen en bij het ontdooien ook. Hoe langer het vet wordt bewaard, hoe meer cellen afsterven. Meestal zijn er na 4 weken nog wel cellen in leven, maar hoe langer je wacht, hoe kleiner het aantal is en dat is gewoon zonde en daarbij ook ongezond. Want wat gebeurt er als er dode cellen worden ingespoten? Dan heb je meer kans op complicaties zoals ontstekingen en verkalkingen in je borsten met als resultaat knobbels die op kanker kunnen lijken maar het niet zijn.

Ik heb ongelijke borsten, is lipofilling dan de juiste behandeling?

Het verschil in volume kan met lipofilling heel mooi worden bijgewerkt. De arts doet in je kleinere borst meer vet dan in de andere borst, zodat het verschil minder groot wordt.

Hoe herstelt mijn huid na de liposuctie?

Je huid herstelt prima na liposuctie. Onthoud dat er geen kilo’s vet worden weggezogen, dus maak je daarom geen zorgen over huidverslapping, zoals bij mensen die eerst extreem overgewicht hadden en veel zijn afgevallen.

Krijg ik littekens?
Voor de liposuctie worden hele kleine incisies gemaakt. Dit geeft amper littekens. Deze zijn kleine dan een halve centimeter. Ook worden ze op een zo onopvallende plek gemaakt.
Hier lees je en zie je wat meer over de littekens: https://sculptureclinic.com.au/scarring ... posuction/

Hoe lang heb ik nodig voor het herstel en wat zijn de complicaties?
Op deze website lees je zeer uitgebreide informatie hierover.

Is donorvet mogelijk?
Nee, dat is absoluut niet mogelijk. Ze kijken of het mogelijk is om vet te kweken, maar dit staat in de kinderschoenen. Omdat vetweefsel door de stamcellen gevoelig is voor kanker is het zeer lastig om dit zomaar te doen.

Wel of geen lipofilling laten doen?
Dat is een persoonlijke kwestie. Daar kunnen wij geen advies in geven. Ga bij jezelf te rade waarom je het wilt en of het ook echt werkelijk nodig is in jouw situatie. Het beste is altijd om af te wachten en te kijken hoe je borsten er uit zien 3 maanden na de operatie. Dan kun je altijd nog beslissen of je het echt nodig vind en wilt. Dan kun je na 6 maanden na de explantatie, een lipofilling behandeling doen.

Is het veilig?
Of lipofilling 100% veilig is, kunnen we nog niet zeggen, omdat zeer lange studies van tientallen jaren nog ontbreken. Tot nu toe wijst alles er wel op dat het veilig is, ook bij vrouwen met een vergrote kans op borstkanker, en toch kan het verplaatsen van vet naar de borsten misschien later ook weer voor onvoorzienbare problemen gaan zorgen. De tijd zal het leren.

Explantatie en lipofilling tegelijk
Ik heb dr. Kappel om uitleg gevraagd wat betreft het wel of niet direct doen van lipofilling en waarom ze het bij sommige vrouwen meteen bespreekt of aanbiedt en bij anderen juist niet. Dit was haar antwoord:
Inderdaad doe ik in sommige gevallen direct lipofilling. Ik bekijk de situatie per patient. Is er genoeg vulling en elastisch huid, dan adviseer ik verder niets te doen (dus alleen explantatie). Is de huid erg dun en zaten de prothesen achter de spier, dan weet je dat het niet fraai uit zal zien en dat kan je beter maar alvast lipofilling bespreken. Is de prothese óp de spier, dan heb je achter de klier de holte waar de prothese in zat en dan kun je daar vet in kwijtraken bij lipofilling. Heeft een patient weinig vet, dan moet ik zuinig zijn op wat er is, en is er meer kans op een beter resultaat in een tweede aparte operatie.
Pijn en herstel
De pijn na de operatie valt over het algemeen mee. Je hebt blauwe plekken en zwelling. De zwelling is op 2e/3e dag het ergste.
De eerste weken kun je wat pijn in je borsten ervaren, dat gaat na verloop van tijd over.
Na een paar dagen kun je je langzaam weer van alles doen. De eerste 30 dagen zijn de vetcellen erg kwetsbaar, dus veel beweging is niet goed. Sporten mag de eerste 4-6 weken niet. Autorijden en fietsen kan wel na 1 week, maar doe wel een goede sport bh aan. De bh mag absoluut niet te strak zitten en let natuurlijk op de autogordel dat die niet je borsten plet. Verder niet op je buik slapen de eerste 6 weken.

Medicijnen en voeding
Wees voorzichtig met bepaalde medicijnen voor de ingreep. Laat je goed informeren bij anesthesie.
Stop tijdig met het slikken van bepaalde supplementen zoals omega 3, omdat dit je bloed verdund. Dat geldt ook voor vit E.
Een goede multi vitamine en extra vitamine C is handig na de operatie.
Eet goed de weken voor de ingreep. Veel groenten, eiwitten en koolhydraten. Absoluut niet gaan lijnen voor of na de ingreep! De vetten moeten voldoende voedingsstoffen krijgen om te overleven. En ook moet je natuurlijk genoeg vocht binnenkrijgen.

Roken
Als je rookt, moet je hier mee stoppen. Je mag minimaal 2 weken van tevoren niet meer gerookt hebben. Door het roken vernauwen je bloedvaten en dit zal je herstel en het resultaat zeer slecht beïnvloeden.

Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk vet overleefd?
Geen strakke bh dragen, beweging en massage vermijden, voeding dat vet afbreekt vermijden, vit E heeft een positieve invloed op het overleven van vetcellen.
We raden een bh met vulling aan die de hele borst bedekt. De bh mag niet te strak, maar ook niet te los zitten, het moet comfortabel zitten. Een te strakke bh zal het vet pletten en zorgen voor afsterven van de cellen.
Bron

Wanneer mag je weer vrijen met je partner?
Geen activiteiten die druk op de borsten of teveel beweging van de borsten veroorzaken, dus wees voorzichtig met vrijen. Liever even wachten. Overleg het met je pc.
Bron

Tips en adviezen lipofilling (ook over compressiekleding en bh's): viewtopic.php?f=146&t=1158
Prijzen lipofilling: viewtopic.php?f=146&t=2106
Meer informatie, artikelen en onderzoeken: viewtopic.php?f=146&t=645
Ervaringen en foto's: viewforum.php?f=131
Borstlift en lipofilling samen: viewforum.php?f=210

:!: Ga altijd naar een arts die verstand heeft van lipofilling en er ruime ervaringen mee heeft! Andere artsen die geen verstand hebben zeggen maar wat, ze plaatsen liever siliconen...
:!: Heb je nog een vraag die hier niet staat, stel hem dan in dit topic, dan voeg ik hem toe. Belangrijk voor jou en voor andere dames na jou.

Even lezen graag 🦋WELKOM OP HET FORUM!🦋
Op onze WEBSITE vind je informatie en onderzoeken
Belangrijk: KLACHTEN DOOR IMPLANTATEN MELDEN!💪
Klachten over behandelaar of verzekeraar? MELD DIT!💪
Problemen met inloggen of registreren? LEES DIT!
⚠️Bij acute problemen je arts raadplegen!

Luna MKS

Re: Vaak gestelde vragen over lipofilling

Ongelezen bericht door Luna MKS » 01 feb 2019 15:50

https://www.realself.com/video/breast-i ... FRbJvZFxPY
Visie dr. Lu-Jean Feng over gelijktijdig lipofilling of lift. Zij is 1 van de Amerikaanse artsen die alleen maar explantaties uitvoert.

https://www.youtube.com/watch?v=cE3yw9Yiq4c Haar visie over verwijderen kapsel

Haar YouTube kanaal:https://www.youtube.com/channel/UCJLXP4 ... ilRhyQR5kg Ze vertelt ook veel over ontgiften, dus dat is super! :D

Hier de visie van Dr. H. Jae Chun, een andere Amerikaanse arts die alleen maar explantaties uitvoert: https://www.youtube.com/watch?v=jtJpg9rE3ws

Zijn visie op gebruik van drains: https://www.youtube.com/watch?v=OmN0eb8lXfo

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 09 okt 2019 17:52

Nog even wat reacties die ik vandaag in persoonlijke topics schreef. Anders moet ik alles heel vaak herhalen.
In het deel 'Lipofilling' vind je heel veel ervaringen en foto's van dames over lipofilling. Verder ook in het afgeschermde deel.
Lipofilling is blijvend, het vet dat overleefd blijft voor altijd. Wel is het zo dat we met het ouder worden vet op bepaalde plaatsen verliezen, daar is niks aan te doen. Als het vet van plekken wordt gehaald waar je normaal gesproken sneller dik wordt, dan zal dat ook in de borsten gebeuren. Het vet heeft "geheugen" en gedraagt zich nog steeds zoals het op de donorplaats zou doen, dus dat is mooi meegenomen :D En val je af, slinken de cellen. Kom je aan, worden ze weer dikker.

Vraag van een dame over calcificaties: Ik hoor van sommige vrouwen dat ze na jaren calcificaties krijgen die voelen als harde knikkers in je borst. Heeft iemand hier ervaring mee?
Die calcificaties vallen echt mee hoor. Als je de operatie door een ervaren arts laat doen, dan is er niet veel om je zorgen over te maken. Het is jammer dat vrouwen elkaar onterecht bang maken. Lipofilling is het veiligst wat we tot nu toe hebben. Toch ben ik van mening dat niks doen nog wel het beste is. En gelukkig is iets anders laten doen (lipo of lift) vaak ook echt niet nodig. Maar voor sommige vrouwen is lipofilling wel heel belangrijk. Denk maar aan vrouwen die geamputeerd zijn, vrouwen met pijnklachten (vet zorgt voor vermindering van pijn), vrouwen die een borstsparende operatie hebben gehad, vrouwen met ongelijke borsten, vrouwen met geen/weinig eigen weefsel of vrouwen die na de explantatie minder borsten hebben of deuken hebben (komt gelukkig niet veel voor!). Voor al deze vrouwen is lipofilling een uitkomst. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het hoogstwaarschijnlijk veilig is. Echte lange termijn studies zijn er helaas nog niet, dus over absolute veiligheid kunnen we niet praten, al is het onwaarschijnlijk dat er iets mis kan gaan, omdat het lichaamseigen weefsel is.
Calcificaties treden op als er teveel vet op een plek wordt ingespoten en dit vet afsterft. Maar een ervaren arts weet hoe die dit zo veel mogelijk kan voorkomen. Vrouwen die al meer dan 7-8 jaar lipofilling hebben laten doen vertellen dat het nog steeds goed gaat, ze hebben geen klachten, geen calcificaties en hun borsten zijn nog even mooi als ze waren. 2 ervan hebben het meerdere keren laten doen en zijn erg tevreden. 1 van deze vrouwen had geen implantaten en deed de operaties in Belgie. De ander had pas na een paar jaar na explantatie lipofilling laten doen. En al die andere vrouwen die mij niet meer hebben gemaild, hebben vast ook geen klachten en zijn vast ook nog blij, anders hadden ze wel wat gezegd ;) En het waren er inmiddels best een hoop die al jaren geleden lipofilling hebben laten doen. Er was 1 dame die nooit implantaten heeft gehad en bij wie het resultaat erg tegenviel. Helaas besloot ze om toch een implantaat te nemen (had ongelijke borsten). Ik vrees dat we deze dame over wat jaren terug zullen zien, omdat ze klachten heeft... Ze had namelijk al klachten, daarom raadden we haar lipo aan. Maar ze vond de resultaten tegenvallen. Maar deze dame vertelde dat ze een lichte vorm van anorexia heeft. Als je niet voldoende eet na de lipofilling, dan overleven je vetcellen dit niet. Ze hebben wel voldoende voeding nodig.
Een heel pleidooi, maar dit moest even gezegd worden en ik zal het ook bij het lipofilling deel zetten.
Nogmaals, als onze vrouwen niet blij waren of calcificaties hadden, hadden ze allang aan de bel getrokken. Dat was dus ook bij die ene dame. En met 2 andere dames heb ik nog geregeld contact gehad en die zijn erg blij.
:!: Calcificaties treden overigens meestal binnen een jaar na lipofilling op.

:!: :!: In dit onderzoek is te lezen dat de kans op calcificaties na lipofilling niet groter is dan bij andere operaties aan de borsten zoals borstverkleining en dieplap reconstructie ;) https://academic.oup.com/asj/article/31/1/68/273929
Verder is er een langlopend onderzoek gedaan van ruim 25jaar. Positieve resultaten, geen vergrote kans op borstkanker bij vrouwen die al kanker hebben gehad. Ik had ook veel nieuwere onderzoeken gevonden, kijk even bij het deel lipofilling. Zal binnenkort weer opnieuw zoeken naar de nieuwste onderzoeken over lipofilling. We volgen graag de ontwikkelingen! Ook vind ik het zelf een heel interessant onderwerp, net als prp, ook zo'n mooi interessant onderwerp. In ons vetweefsel en ons bloed schuilt heel veel regeneratieve kracht! En...alles beter dan implantaten ;)

Hier nog zo'n mooie over de regeneratieve kracht van vet: https://www.nvpc.nl/uploads/nummer_file ... llaert.pdf
Lipofilling draait dus echt niet om het ideaalbeeld van grote borsten, integendeel.

Lipofilling bij blijvende pijn bij dames met weinig eigen weefsel: viewtopic.php?f=61&t=513#p25396

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 14 okt 2019 20:04

Is het resultaat op de lange termijn blijvend?
De resultaten van lipofilling zullen na 10 jaar echt niet anders zijn dan na 6 jaar. Ingespoten vet blijft en gaat niet meer weg. Als je afvalt, slinken de cellen, kom je aan, dan worden ze dikker.
Vetcellen vernieuwen zich om de 8 jaar en verdwijnen dus niet. Vetcellen kunnen bij veroudering wel verminderen, maar dat staat los van lipofilling.
Soms hebben vrouwen na de overgang grotere borsten, omdat ze op die plek meer vetweefsel krijgen. En anderen juist kleinere borsten, omdat klierweefsel slinkt door vermindering van bepaalde hormonen. Maar ook dat staat los van lipofilling. Al kunnen vrouwen die lipofilling deden juist wel grotere borsten krijgen, omdat het vet denkt dat het nog op de donorplaats zit. Had de arts vet uit je buik of benen gehaald waar je normaal makkelijk vet opslaat (waardoor de bestaande vetcellen dikker worden) en word je wat dikker door de overgang, dan worden ze groter ;)

http://book.bionumbers.org/how-quickly- ... hemselves/

Waarom doet de ene arts wel meteen lipofilling tijdens de operatie en de andere niet?
Meteen tijdens de explantatie lipofilling doen heeft het voordeel dat je maar 1 keer onder het mes hoeft en dat kan gunstig zijn, vooral financieel. Maar ook de aanslag van een operatie en de narcose op je lijf.
Dr. Niessen doet altijd lipofilling tijdens explantatie.
Dr. Kappel heeft een andere kijk op de zaak en pakt het anders aan. Ze is van mening dat eerst moet worden gewerkt aan het gezond maken van je lichaam en het weefsel en dan pas de rest aan de beurt komt.
Lees verderop wat nog meer haar overwegingen zijn van wel of niet direct lipo.
Het is aan de vrouw te kiezen welke arts ze wil. Het is een moeilijke keuze, maar je moet ook een beetje op je gevoel afgaan. En je vooral afvragen wat voor jou het meest belangrijke is.
Ik persoonlijk zou ik altijd kiezen voor eerst werken aan gezondheid en gezond borstweefsel en dan het uiterlijk. Ik zou dus altijd kiezen om eerst de implantaten eruit te laten halen en te wachten. En dan pas een alternatief als dat nodig zou zijn. Maar om dat te kunnen, moet je daar ook het geld voor hebben en dat kan moeilijk zijn soms. Toch vind ik mijn gezondheid wel zo belangrijk dat ik daar veel voor over zou hebben en dus ook de extra kosten. Maar dit is natuurlijk mijn eigen persoonlijke keuze en overweging. Iedere vrouw moet voor haarzelf alle voor en nadelen op een rijtje zetten en dit tegen elkaar afwegen. Misschien kan dat helpen bij het maken van een keuze.

Lees verderop een duidelijke uitleg van dr. Kappel over het wel of niet meteen doen van lipofilling.

Hier nog een discussie over wel en niet kapsel weghalen en je eigen keuze maken daarin: viewtopic.php?t=2823

Kapselverwijdering en lipofilling
Zusss schreef:
11 feb 2020 06:42
Hi Luna,

Heb de link gelezen over lipofilling. Nu heb ik mijn implantaten pré-pectoraal. Voor de spier als ik mij niet vergis...lipo ga ik doen maar moet dan op een andere plaats in de borst begrijp ik uit het stukje.
Heb hier niets over gehoord tijdens het consult.
Nee, alleen als hij kapsel zou verwijderen😉
Daarom haalt hij het niet weg omdat hij lipo wil kunnen doen met goede resultaten.
Dat staat er duidelijk meiden in mijn uitgebreide tekst😉
Vet inspuiten in grote wond is zinloos...

Als je ook nog even leest zie je dat artsen niet enkel boven borstspier maar ook vlak onder huid spuiten en in borst. Ze spuiten verdeeld in kleine druppels. Door verwijderen kapsel wordt oppervlakte waar in gespoten kan worden nog kleiner.. Daarbij kunnen er ook meer complicaties ontstaan die lipofilling negetief zouden kunnen beïnvloeden. Dat wil hij voorkomen dus dan haalt hij het liever niet weg.
Ik heb mijn eigen mening hierover al laten weten. Ik vind wachten op herstel borsten en gezondheid belangrijk. Maar dat is mijn eigen mening en keuze.

Dr. Niessen haalt alleen dikke delen weg, rest laat hij zitten. Wat anderen wel weg zouden halen. Alleen tegen betaling haalt hij ze echt helemaal weg (wat veilig verwijderd kan worden!). Maar dan is lipo lastiger... Het oppervlakte waar hij vet in kan spuiten daalt hierdoor drastisch. Vet in de open pocket spuiten is zinloos en na verwijdering van implantaten heb je altijd een open holte. Als dan ook nog kapsels worden verwijderd komt er ook nog een wond en nog minder oppervlakte om vet in te spuiten. Er wordt immers wat weesfel verwijderd.
Dit stukje hieronder illustreert waarom dr. Niessen liever de kapsels laat zitten.

"There are also benefits to be gained from retaining the capsule, if it is thin and not itself diseased. For example the capsule provides a firm foundation upon which to graft fat if this method is chosen to provide a natural breast augmentation. The remaining thin capsule is then harmlessly absorbed by the body."

Let wel! Ze hebben het hier over gezond kapselweefsel (zonder alcl) voor zover kapselweefsel gezond genoemd kan worden aangezien kapselweefsel nooit gezond weefsel is, want het is weefsel waarin je immuunsysteem actief is.

:!: Maar voor jullie geruststelling wijs ik jullie nogmaals op dit bericht: viewtopic.php?f=229&t=2823&start=15#p29288

Implantaat en kapsel verwijderen via tepelhof en dan lipofilling
Mami-M schreef:
10 feb 2020 17:21
Dr Kanhai wilt al het kapsel via mn tepel ivm lollipop lift of donut lift verwijderen. En daarna een lipofilling toepassen. Maar ik heb ook begrepen dat een open wond lipofilling geen goed idee is.
Ik vond onderstaande op Realself.com over verwijderen implantaat en kapsel via tepelhof.
Only you, after consultation with your surgeon, can decide if you want them removed and when. It is straightforward to remove implants through the old armpit incision and I have done that many times. If you want the capsule removed for some reason, it would need to be done either through a periareolar or inframammary incision.
Het antwoord op de vraag of lipofilling bij open wond mogelijk is lees je in voorgaande teksten.

Monique MKS

Ongelezen bericht door Monique MKS » 12 aug 2020 10:41

Beste dames,

Als je lipofilling overweegt ivm weinig eigen borstweefsel adviseren wij je altijd advies in te winnen bij artsen die hier veel ervaring mee hebben. We weten welke gevaren er schuilen achter een negatief advies voor lipofilling. Sommige vrouwen laten zich dan nieuwe implantaten aanpraten uit angst om (weer) plat te worden.

We hopen dat iedereen dit advies ter harte neemt.

Succes allemaal!

hartelijke groetjes
Monique MKS
Alles zal aan het licht komen.

Op onze WEBSITE vind je veel informatie en wetenschappelijke onderzoeken.
BELANGRIJK: KLACHTEN DOOR IMPLANTATEN MELDEN BIJ DE OVERHEID!
Klachten over de zorg of niet goed geïnformeerd door een arts of verzekeraar? MELD DIT!
LEZEN GRAAG! WELKOM! Wegwijs op het forum & PRIVACYVERKLARING!
:!: Bij acute problemen je arts raadplegen!

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 06 okt 2020 15:57

Soms biedt dr. Kappel ook direct lipofilling aan. Waarom is dat? En wat is haar overweging om het wel of niet te doen?

Ik heb dr. Kappel om uitleg gevraagd wat betreft het wel of niet direct doen van lipofilling en waarom ze het bij sommige vrouwen meteen bespreekt of aanbiedt en bij anderen juist niet. Dit was haar antwoord:
Inderdaad doe ik in sommige gevallen direct lipofilling. Ik bekijk de situatie per patient. Is er genoeg vulling en elastisch huid, dan adviseer ik verder niets te doen (dus alleen explantatie). Is de huid erg dun en zaten de prothesen achter de spier, dan weet je dat het niet fraai uit zal zien en dat kan je beter maar alvast lipofilling bespreken. Is de prothese óp de spier, dan heb je achter de klier de holte waar de prothese in zat en dan kun je daar vet in kwijtraken bij lipofilling. Heeft een patient weinig vet, dan moet ik zuinig zijn op wat er is, en is er meer kans op een beter resultaat in een tweede aparte operatie.

Luna MKS

Ongelezen bericht door Luna MKS » 06 okt 2020 16:17

Heb het eerste bericht aangevuld. Zie rode tekst helemaal bovenaan. En zie bovenstaand bericht mocht je vragen hebben over wel of niet direct lipo doen.

Plaats reactie

Terug naar “Informatie lipofilling”